در هفت چنار تهران به دنیا آمد اما در دوران راهنمایی همراه خانواده‌اش به زنجان نقل مکان کرد. بعد از دیپلم به سراغ درس و بحث حوزه علمیه رفته و همزمان شروع به حرکات انقلابی کرد؛ این‌ها بخشی از داستان زندگی طلبه شهید، فهیمه سیاری است…

شهیده فهیمه سیاری یکم خرداد ماه ۱۳۳۹ در محله هفت چنار تهران به دنیا آمد. پدرش حاج علی اکبر نام داشت. فهیمه دوره راهنمایی را که تمام کرد به همراه خانواده به زنجان نقل مکان کردند. در دبیرستان «آذر» زنجان دیپلم ریاضی فیزیک گرفت و در همان سال ۱۳۵۷ جهت تحصیل به مدرسه علمیه قم رفت و از محضر بزرگانی مانند آیه الله قدوسی بهره مند شد. سرانجام ۱۲ آذر ماه ۱۳۵۹ در بیست سالگی در حالی‌که برای تبلیغ به شهرستان بانه می‌رفت بر اثر اصابت گلوله منافقین به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

فهیمه، اولین بانویی که در شهر زنجان تظاهرات کرد

مادر فهیمه از موضع دخترش در روزهای انقلاب می گوید:

به پیروری انقلاب چیزی نمانده بود و در شهر ما فقط مردها بودند که در تظاهرات شرکت می کردند، یک روز من و فهیمه درحالی‌که داشتیم از چهار راه نزدیک مسجد حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه شریف، عبور می کردیم با خیل جمعیت تظاهر کنندگان مواجه شدیم و فهیمه از من خواست که در تظاهرات شرکت کنیم ولی من گفتم : نه! چون که هیچ کدام از زن ها شرکت نمی کنند. اما فهیمه گفت: « اگر ما راه را باز کنیم بقیه هم به دنبال ما می آیند»، با اینکه مخالف بودم و خجالت می کشیدم وقتی فهیمه پرچم را برداشت و جلو افتاد من هم به دنبالش رفتم، کمی که گذشت دیدم جمعیتی از خواهران دارند همراه ما حرکت می کنند. برای اولین بار بود که شهر زنجان شاهد تظاهرات زنان شده بود.

برگرفته از : کتاب «پرنده ای در عرش» نوشته شمسی خسروی، نشر شاهد